| Meer zorg

Hacking Health Utrecht smaakt naar meer

Hacking Health Utrecht smaakt naar meer

Tweehonderd zorgprofessionals, ict’ers, data-specialisten, technisch ontwerpers, ondernemers en studenten lieten een zonnig weekend in april schieten voor Hacking Health Utrecht. In het UMC Utrecht werkten 25 teams aan technische verbeterideeën voor de zorg. We volgden drie teamleiders: Joris Jaspers, Jean-Paul Vendeville en Teus Kappen. Twee van hen wonnen een prijs, in de categorieën Best innovation en Best datadriven.

Joris Jaspers is onder de eerste deelnemers die binnendruppelen. Het hoofd Innovatie Medische Technologie van het UMC Utrecht wil een smart device ontwikkelen, dat verpleegkundigen helpt alle meetgegevens sneller te registreren én vast te leggen in HiX, het elektronisch patiëntendossier van het UMC Utrecht. Joris: “Bijvoorbeeld temperatuur en bloeddruk. Verpleegkundigen gebruiken daarvoor diverse meetapparaten, die de waarden op een display tonen. Ze schrijven die op een briefje of in NurseMapp. Aan het eind van hun dienst typen ze alle gegevens over in HiX. Dat hele proces is tijdrovend en foutgevoelig.” Zijn oplossing: een mobile device dat met camera het display van de meetapparaten scant. En dat met slimme software het meetapparaat herkent (bloeddruk- of temperatuurmeter) en het getal op het display omzet in de juiste waarde (bloeddruk of temperatuur). Vervolgens zendt deze slimme scanner de meetwaarde door naar het juiste patiëntendossier in HiX. “De verpleegkundige moet dat wel eerst bevestigen”, benadrukt Joris, want een veiligheidscheck moet er zijn.

Zoutmeter met feedback-app

De tweede pitcher die we volgen, is Jean-Paul Vendeville, aios interne geneeskunde en bezig met een promotieonderzoek binnen de vasculaire geneeskunde. Jean-Paul wil een feedback-app maken bij een innovatieve zoutmeter, ontwikkeld door het bedrijf Medimate. Hart en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 in de wereld en bovenmatig zoutgebruik is een belangrijke risicofactor. De aanbevolen maximale hoeveelheid per dag is zes gram, maar in Nederland eten we gemiddeld tien gram. Jean-Paul: “Hoe weet je nu hoeveel zout je eet? 85 procent zit verborgen in ons voedsel, slechts 15 procent komt uit ons zoutvaatje. Voor de huidige meetmethode moet je 24 uur urine verzamelen en dan krijg je informatie over één enkele dag. De uitslag hoor je pas later. Met onze zoutmeter kun je thuis met één enkele druppel urine je zoutgebruik meten. Met direct resultaat. De bijbehorende app vergelijkt de gemeten zoutwaarde met jouw persoonlijke doel. In de app kun je vervolgens een persoonlijk dieet kiezen met maaltijden waar minder zout in zit. Als je dit dieet probeert aan te houden, meet je telkens weer opnieuw je zoutgebruik. Zo geven we de patiënt het inzicht en de tools om zijn gezondheid te verbeteren.”

UrStatus

Als derde volgen we Teus Kappen, anesthesioloog. Teus: “De meeste patiënten weten veel over hun eigen ziekte, maar bij een ziekenhuisopname krijgen ze enorm veel nieuwe informatie over zich heen, meestal alleen via mondelinge updates. Hoe weten ze dan waar ze aan toe zijn? Daarvoor willen wij een overzichtelijk dashboard maken met het lichaam als plattegrond: UrStatus.” UrStatus is een ziekenhuisbrede applicatie, altijd up-to-date, die alle relevante informatie op één plek samenbrengt. Patiënten kunnen zo hun status op elk gewenst moment inzien, bijvoorbeeld op een tablet. Teus ziet drie problemen die getackeld moeten worden: “Welke informatie is voor patiënten het belangrijkst? Waar halen we die informatie vandaan? Hoe geven we de informatie het beste weer?”

Na dit weekend wil Teus een idee te hebben hoe ze medische informatie als lab-scores en de conditie van organen visueel op een begrijpelijke wijze kunnen weergeven. Hij hoopt verder te komen dan een statisch ontwerp. Jean-Paul denkt dat een compleet werkende app in een weekend een illusie is. Ook hij wil zich vooral concentreren op de inrichting van de app: “Hoe geven we mensen eenvoudig inzicht in hun zoutgebruik en hoe motiveren we ze om hun gedrag aan te passen?” Joris: “Wat ik ervan verwacht? Dat we winnen natuurlijk! Mét een werkend prototype.” Hij kijkt er serieus bij.

Onverwachte tegenslag

Een weekend als dit bewijst maar weer eens dat innoveren niet vanzelf gaat en dat goede ideeën niet zonder slag of stoot werkelijkheid worden. Het is bikkelen. Hoe meer energie het kost, hoe meer de vastberadenheid lijkt toe te nemen om het hele ontwikkelproces te volbrengen. Hacking Health Utrecht smaakt naar meer. Ook voor Joris, die na de pitches en speeddating (om de teams te vormen) geconfronteerd wordt met een onverwachte tegenslag: er sluiten zich geen deelnemers bij hem aan. Hij laat zich evenwel niet uit het veld slaan en hackt deze hick up met verve.

Gedurende het weekend betrekt hij her en der mensen bij zijn ‘slimme scanner’ en scherpt de randvoorwaarden verder aan. Vooral de feedback van verpleegkundigen is verhelderend. Joris: “NurseMapp is in de praktijk niet gebruiksvriendelijk genoeg. Er zijn zes stappen voor nodig om de meetgegevens uiteindelijk in HiX te krijgen. Met de slimme scanner kunnen we dat terugbrengen naar twee. Ik heb alleen nog uren van een programmeur nodig om een schil rond NurseMapp te bouwen en hulp om die te testen.”

App-land

Teus is met UrStatus iets verder gekomen dan verwacht, vooral met de user experience. “Focus op de patiënt heeft een mooi startpunt opgeleverd: de ontslagdatum uit het ziekenhuis. Daaraan wordt de informatie over de medische status opgehangen. Er ligt ook al best veel van de benodigde data-infrastructuur. Technisch zou het moeten kunnen, maar daar zijn wel ontwikkelaars voor nodig.”

Jean-Paul heeft dit weekend geleerd wat er “wel en niet kan in app-land”. Hij is verder gekomen met de user experience (“Hoe beloon en trigger je de gebruiker?”) en de connectiviteit (“Hoe geef je de medische data vorm?”). De volgende stap is een projectplan. Jean-Paul: “We willen eerst onderzoeken hoe we de zoutmeter moeten inzetten en deze vergelijken met de huidige methode. Vervolgens een studie doen met patiënten, zoutmeter en app. En dan kijken we of dit patiënten daadwerkelijk helpt minder zout te eten. Daar is geld voor nodig, maar ik heb tijdens dit weekend ook nieuwe inzichten gekregen hoe je zo’n product moet pitchen. Ik denk dat ik dat nu effectiever kan.”

Jean-Paul wint met zijn team de prijs voor Best innovation, Teus die voor Best datadriven. De prijs voor Best human centered ging naar ‘De mens achter de patiënt’, een verbeteridee van Karen van Gelder en Annelies Hetharia.

Kijk voor meer informatie over Hacking Health Utrecht 2018

Verder lezen?

Lees meer over digitale zorg op umcutrecht.nl

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet