Je moet met elkaar werken aan verbeteringen
Richard is slechtziend. Als patiënt in het UMC Utrecht krijgt hij veel informatie. Via de website en via het online patiëntportaal. Om deze informatie voor iedereen toegankelijk te maken, denkt hij actief mee met het UMC Utrecht. “Digitale toegankelijkheid is vaak een beetje een vergeten kindje. Ik ben kritisch gebruiker en praat graag mee.”
Er zijn 300.000 slechtzienden in Nederland, een deel daarvan is blind. Daarnaast hebben zo’n 1,5 miljoen mensen leeftijd-gerelateerde slechtziendheid ontwikkeld. Bijvoorbeeld door bijwerkingen van medicijnen of door staar, waardoor je ogen minder kunnen worden. Een deel van deze grote groep mensen komt in een ziekenhuis. “Ik vind dat je daarvoor je website toegankelijk moet inrichten”, zegt Richard Bos, die zelf van kinds af aan zeer slechtziend is.
Soort lachspiegel-effect
Richard is slechtziend door twee oogaandoeningen: retina degeneratie bij een hoge minsterkte, waardoor zijn netvlies door de hoge spanning heel makkelijk stuk gaat, en metamorfopsie. "Dan zie je eigenlijk een soort lachspiegel-effect: alles wat recht is, is krom. Een streep op de weg waggelt. Een lantarenpaal kronkelt. Dat zie ik de hele dag. Het is heel vermoeiend kijken.”
Een smartphone gebruikt Richard praktisch nooit, het beeld is te klein. Op zijn computer kan hij wel uit de voeten. “Ook een kwestie van gewenning. Als ik een webpagina bekijk, dan golven de regels en letters heen en weer. Dan is het voor mij heel handig dat je letters kunt vergroten. En de mogelijkheid om de achtergrond van kleur te verwisselen. Lichtgroen is een goede contrastkleur.”
Tips voor het lezen en vinden van onze informatie
Website heb ik regelmatig nodig
Door chronische aandoeningen is Richard al jaren in behandeling bij het UMC Utrecht. Een door de wol geverfde patiënt, zo noemt hij zichzelf. Richard: “De website van het UMC Utrecht heb ik regelmatig nodig voor informatie over aandoeningen. Ik beschouw dit als een betrouwbare bron. Als er weer iets aan mij rammelt, dan kijk ik eerst op de website of het ziekenhuis iets vertelt over de specifieke kwaal.”
Lettergrootte en contrast
De UMC Utrecht-website is goed toegankelijk voor Richard. Met een handige voorleesknop, de mogelijkheid om tekst groter te maken of te vertalen. Een knop ‘toegankelijkheid website’ zou volgens hem nog een mooie toevoeging zijn. Met daarachter allerlei opties: lettergrootte, contrast, spraak en meer. “De website www.slechtziend.nl heeft een mooi voorbeeld van zo’n ingebouwde toolbox. Die tip heb ik aan het UMC Utrecht doorgegeven.”
Verbeterpunten, meepraten?
Ziet u iets dat beter kan of wilt u meepraten? Meld u aan bij ons.
Bureau Patiënteninzet UMC Utrecht >
Patiëntportaal gebruik ik veel
Ook het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht gebruikt Richard veel. “Daar haal ik informatie over mijn medisch dossier en medicatie. Het medicatieoverzicht gebruik ik heel vaak. En e-consult. Binnen een dag krijg ik reactie, soms al binnen een uur.” Hier is het voor Richard prettig dat hij de achtergrondkleur kan aanpassen. “Ik gebruik de contrastknop en kies dan graag lichtgroen.”
Patiënten om toegankelijkheid te bewaken
“Je moet met elkaar werken aan verbeteringen.” Zo staat Richard in het leven. Hij is blij dat er in het UMC Utrecht een Bureau Patiënteninzet is. “Daar kan je je als patiënt aanmelden om bijvoorbeeld de toegankelijkheid van informatie te bewaken. Zo wordt er echt iets mee gedaan. Ik blijf in elk geval lekker meepraten.”
Tips voor het lezen en vinden van onze informatie
Informatie over ziekten, behandelingen en medicijnen kan ingewikkeld zijn. Ook krijgt u als patiënt veel informatie van ons. We vinden het belangrijk dat u de juiste informatie kunt vinden. En dat de informatie duidelijk is. Alleen dan kunt u samen met uw zorgverlener de goede keuzes maken. Keuzes die aansluiten op uw wensen en uw leven.
Samen maakt het verschil
In het UMC Utrecht werken we aan de zorg die bij u past. Samen met u, als een team. Samen maakt het verschil.