Intensieve Studentbegeleiding
Wij zorgen ervoor dat onze studenten voorbereid zijn op hun rol in de samenleving door bij te dragen aan een open en inspirerende leeromgeving én door het mogelijk maken en stimuleren van welzijn en persoonlijke groei.
Dit thema gaat over het creëren van een veilige, inclusieve en gepersonaliseerde leeromgeving, waarin studenten proactieve feedback krijgen op hun studievoortgang en studiegedrag van betrokken tutoren, docenten en medestudenten. Hierdoor kunnen studenten met behoud van bevlogenheid hun studie succesvol afronden, zich goed ontplooien en zijn zij optimaal voorbereid op een toekomstige beroepsuitoefening in een pluriforme samenleving. Studentenwelzijn en -ontwikkeling zijn hierin belangrijke thema’s.
Onze doelen uitklapper, klik om te openen
- Alle studenten voelen zich welkom, thuis en gewaardeerd in onze opleidingen en onderwijsorganisatie (inclusief en diversiteit).
- Elke student weet bij wie hij/zij terecht kan met generieke en specifieke vragen en problemen, zowel binnen als buiten de eigen opleiding, en krijgt op tijd de mogelijkheid om hierover een gesprek te voeren. Studenten ervaren de behoefte aan hulp of advies als vanzelfsprekend; er is geen drempel om hierom te vragen.
- Iedereen die studenten begeleidt – denk aan tutoren, docenten – weet bij wie de studenten met welke vraag of welk probleem terecht kunnen.
- Er is een pool van professionele coaches voor zowel generieke als specifieke vragen die zo nodig naar elkaar doorverwijzen en gezamenlijk intervisie hebben.
- Studenten kunnen naast hun curriculum aan hun persoonlijke ontwikkeling en ambities werken en hun talenten ontplooien. Er is binnen de UU een breed aanbod op dit terrein, waarbij dubbelingen worden vermeden. Het totale (decentrale en centrale) aanbod aan voorzieningen is overzichtelijk gepresenteerd, zodat studenten gemakkelijk de juiste voorziening kunnen vinden.
Onze doelen passen naadloos in De Nieuwe Utrechtse School: veerkracht, diversiteit en inclusie, en zijn toegerust op een leven lang leren. Ze dragen ook direct bij aan het Utrechtse Profiel, dat niet alleen gericht is op kennisverwerving, maar ook op het nemen van verantwoordelijkheid voor jezelf en anderen. Daarvoor is het stimuleren van reflectie, zelfkennis en zelfontplooiing van groot belang.
Onze plannen uitklapper, klik om te openen
- Een inclusieve introductie
- Een open & stimulerende leer- en werkomgeving
Middels een speak-up campagne - Persoonlijke coaching (faculteit-breed)
- Toegankelijk aanbod trainingen & workshops
- Thermos (learning analytics)
Pilots uitbreiden naar andere opleidingen - Facultair plan tutoraat & mentoraat
Aan bovenstaande plannen werken we, afhankelijk van het onderwerp, samen met betrokkenen binnen de faculteit Geneeskunde en de Universiteit Utrecht, waaronder ook met studenten. Bij de uitvoering van de plannen werken we samen met andere afdelingen en met de divisies van het UMC Utrecht (tutoren en docenten) en alle academische opleidingen binnen de faculteit. Deze brede samenwerking is niet alleen nodig voor het bereiken van een aantal praktische doelen, maar ook om gezamenlijk een cultuur te creëren waarin het opleiden van studenten volgens de waarden van het Utrechtse Profiel mogelijk is. Dit profiel veronderstelt immers dat docenten en andere medewerkers een rolmodel zijn; zij dragen het Utrechtse profiel uit in hun gedrag.
Contact uitklapper, klik om te openen
Heb je vragen, suggesties of ideeën? Wij staan altijd open voor verkenning en samenwerking op bovenstaande thema’s. Je kunt ons bereiken via studentbegeleiding@umcutrecht.nl