Professioneel gedrag: beoordelen en feedback geven (docenten)
Tijdens hun opleiding worden aankomend artsen opgeleid en beoordeeld op het gebied van professioneel gedrag. Dat gebeurt onder meer via feedback- en beoordelingsgesprekken met docenten en artsen (arts-assistent of medisch specialist) tijdens onderwijs en coschappen. Deze training biedt de gelegenheid te oefenen met en discussiëren over feedback geven en de instrumenten die daarvoor beschikbaar zijn.
Leerdoel uitklapper, klik om te openen
Na afloop van de training:
- heb je je visie op professioneel gedrag verder ontwikkeld
- ben je in staat professioneel gedrag te benoemen aan de hand van de “Amsterdamse Lijst”
- beschikt je over toegenomen kennis van, en vaardigheid in het geven en ontvangen van positieve en constructieve feedback
- voel je je in staat professioneel gedrag als zodanig te benoemen en te beoordelen en het gesprek daarover aan te gaan
- ben je op de hoogte van regels, regelingen en begeleidingsmogelijkheden professioneel gedrag.
Programmabeschrijving uitklapper, klik om te openen
Professioneel gedrag wordt gedefinieerd als: “observeerbaar gedrag waarin normen en waarden van de beroepsuitoefening zichtbaar zijn”. Niet alleen wát de arts doet telt, maar ook hóe hij of zij dit doet. Artsen hanteren op het gebied van communicatie en attitude vaak hun eigen “gouden standaard” voor wat goed is en wat niet.
De beoordeling van professioneel gedrag van aankomend artsen wordt uitgevoerd met de “Amsterdamse Lijst”; de AMC Attitude en Communicatie Schaal (de AACS).
Deze gedragsobservatielijst bestaat uit negen verschillende aspecten van professioneel gedrag over communicatie met patiënten en collega's en over hoe de co-assistent omgaat met het werk en met zichzelf. De Amsterdamse lijst is de basis voor deze training.
Na de trainingsbijeenkomst bestaat voor iedere cursist de mogelijkheid om aan de hand van een video opname persoonlijke feedback te ontvangen van de docenttrainers.
Duur van de training uitklapper, klik om te openen
1 dagdeel