Ontwerpen van onderwijs (en algemene didactiek)
Als beginnend docent in het academisch onderwijs kan het een hele opgaaf zijn om uw onderwijsmoment goed in te richten en uit te voeren. De nadruk ligt al snel op de inhoud, maar de vorm is minstens zo belangrijk. Deze training geeft u inzicht in enkele belangrijke onderwijskundige principes en van daaruit concrete handvatten om uw onderwijs (nog) beter op te zetten en uit te voeren.
Leerdoel uitklapper, klik om te openen
Na afloop van de training kan je:
- de belangrijkste onderwijskundige principes in onze academische curricula herkennen
- uitleggen hoe een curriculum tot stand komt
- de plaats van het eigen onderwijsonderdeel in de rest van de opleiding benoemen
- concrete leerdoelen formuleren die passen bij het eigen onderwijsmoment en het niveau van de studenten
- een globaal onderwijsprogramma (blok of lesmoment) opzetten met passende opdrachten en toetsing.
Programmabeschrijving uitklapper, klik om te openen
Academisch onderwijs is in de loop der jaren sterk veranderd. Een eeuw geleden waren er alleen grootschalige hoorcolleges waar studenten passief consumeerden, nu zien we kleinschalige werkgroepen waarin studenten meer actief aan de slag zijn om leerstof te verwerken. Die veranderingen zijn gestoeld op onderwijskundige inzichten.
In de training maak je kennis met de belangrijkste onderwijskundige principes die ten grondslag liggen aan onze academische curricula. Ook leer je wat er komt kijken bij een goede onderwijsopzet zoals het formuleren van leerdoelen, kiezen van werkvormen die passen bij die doelen en de leerstijlen van studenten en het ontwerpen van passende opdrachten en toetsing.
Duur van de training uitklapper, klik om te openen
2 dagdelen