USO-project Belonging@UU – Diversiteit en inclusie voorbij de cijfers
Een cultuur waarin iedereen erbij hoort, gewaardeerd wordt en de kans krijgt zich te ontwikkelen door middel van open, gelijkwaardig en inspirerend onderwijs zijn cruciale waarden voor zowel de Universiteit Utrecht als het UMC Utrecht. Beide instellingen hebben zich toegewijd om meer diverse en inclusieve organisaties te worden. In lijn met deze toewijding hebben de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht het UU-brede project 'Belonging@UU' gelanceerd.
Met projecten zoals 'Diversiteit: Instroom en Selectie' van Leoniek Wijngaards en het project 'Inclusief Curriculum' van Jeroen Janssen, zijn belangrijke stappen gezet in de richting van divers en inclusief onderwijs. Verschillende studies gaven echter aan dat er ook acties buiten de cijfers en het curriculum nodig zijn om het saamhorigheidsgevoel van studenten te bevorderen. Daarom is dit project over diversiteit en inclusie een aanvulling op eerdere projecten en verder gaan dan de cijfers en het curriculum en zich richten op het gevoel van saamhorigheid van studenten aan de Universiteit Utrecht.
Het USO-project ‘Belonging@UU’ bestaat uit meerdere werkpakketten, die hieronder kort omschreven worden.
Werkpakketten
Belonging@UU vragenlijst en dashboard
Om erachter te komen in hoeverre studenten zich thuis voelen op de universiteit en in de faculteit Geneeskunde is er een (online) vragenlijst, Belonging@UU uitgezet onder UU-studenten in het voorjaar van 2022.
Een aantal belangrijke bevindingen uit de analyses zijn als volgt:
- Mannelijke studenten voelden zich meer op hun gemak in de klas dan vrouwelijke studenten.
- Studenten met een functiebeperking gaven aan een lagere sense of belonging te hebben en minder authenticiteit te ervaren dan hun medestudenten.
- Ook studenten met een religieuze oriëntatie gaven aan minder authenticiteit (en onder bachelorstudenten ook minder steun van medestudenten) te ervaren dan hun medestudenten.
- Bachelorstudenten met een etnische minderheidsachtergrond ervaarden minder steun van medestudenten en ruimte om zichzelf te zijn dan medestudenten.
- Lid zijn van een organisatie of vereniging had een positief effect op de sense of belonging (met name steun van medestudenten) en authenticiteit.
- Er zijn over het algemeen geen significante verschillen gevonden tussen studenten met verschillende seksuele oriëntaties en tussen studenten met en zonder ouders die afgestudeerd zijn in het hoger onderwijs.
- Deel uitmaken van meerdere minderheidsgroepen is negatief voor de sense of belonging (met name steun van medestudenten) en authenticiteit van studenten.
- Sense of belonging en ruimte voor authenticiteit hebben een positief effect op het zelf-gerapporteerde studiesucces van studenten.
Het onderzoeksartikel dat hierover opgesteld is, is ingediend bij het Journal of Diversity in Higher Education.
Dashboard
Het dashboard laat de verschillen in ervaringen van sense of belonging en ervaringen van exclusie, discriminatie en steun voor sociale veiligheid tussen verschillende groepen studenten zien. Het dient als ondersteuning voor studenten, docenten en beleidsmakers om samen te werken aan onderwijs waarin iedereen zich thuis voelt en iedereen zichzelf kan zijn. Op basis van de resultaten uit de Belonging@UU vragenlijst is een dashboard gebouwd dat inzicht geeft in (1) de ‘sense of belonging’ van studenten, (2) authenticiteit van studenten en (3) de studentenervaringen. Het dashboard is te vinden via deze link. Deze resultaten uit de vragenlijst worden hier gepresenteerd en kunnen uitgesplitst worden naar faculteit en opleiding en naar verschillende achtergrondkenmerken van studenten (zoals gender, religie, opleidingsniveau van ouders). Dit geeft inzicht in hoeverre UU studenten een sense of belonging en authenticiteit ervaren.
Welkomstprogramma voor aanstaande studenten
Om de overstap naar het universitaire onderwijs voor aanstaande studenten makkelijker te maken, wordt blauwdruk ontwikkeld met activiteiten die bijdragen aan kennis over universitaire verwachtingen en opbouwen van een sociaal netwerk. Dit programma is bedoeld als een aanvullend introductieprogramma, naast het reguliere introductieprogramma, voor aanstaande studenten die daar behoefte aan hebben.
Reflectieve Testimonials
Deze belonging interventie omvat een video met reflecties van ouderejaars studenten die hun worstelingen delen in het begin van hun studie. Dit educatieve materiaal is bedoeld om eerstejaarsstudenten te leren dat belonging een proces is (growth-mindset) en dat onzekerheden en uitdagingen normaal zijn en van voorbijgaande aard.
Infosheet
Om de visie van het project Beloning@UU uit te dragen en praktische tips te geven om een inclusieve en ondersteunende leeromgeving te creëren door middel van speciale begeleiding & advies, trainingen & workshops en diversiteitsnetwerken.
Workshop
Om een inclusieve en ondersteunende leeromgeving te creëren ontwikkelt het projectteam van Beloning@UU een training voor docenten. In deze training staat pedagogical caring centraal. Als docent kan je pedagocial caring toepassen in het onderwijs en daarmee de sense of belonging van studenten stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat pedagocial caring en sense of belonging bijdragen aan belangrijke uitkomsten zoals studie succes, motivatie en studentenwelzijn.
Het project team
The project team bestaat uit Jet van der Zijden, Ekaterina Rashkova-Gerbrands, Javime Evaristo, Tony Barshini, Diana Zwart, Maartje van der Molen, Gemma Corbalan Perez, Christel Lutz, Sonja El Yandouzi en Martijn Huysmans.
Contact
Als je vragen hebt over dit onderzoek, stuur dan een e-mail naar Belonging@umcutrecht.nl.
Referenties
- Freeman, T. M., Anderman, L. H., & Jensen, J. M. (2007). Sense of belonging in college freshmen at the classroom and campus levels. The Journal of Experimental Education, 75(3), 203-220.
- Meeuwisse, M., Severiens, S. E., & Born, M. P. (2010). Learning environment, interaction, sense of belonging and study success in ethnically diverse student groups. Research in Higher Education, 51(6), 528-545.
- Wentzel, K. R. (1997). Student motivation in middle school: The role of perceived pedagogical caring. Journal of Educational Psychology, 89(3), 411-419.