Existentieel behandelen: “Focus op wat echt telt voor de patiënt”
Wat vindt de patiënt echt belangrijk? Welke waarden heeft de patiënt? Neuro-oncoloog Tatjana Seute onderzoekt samen met haar team hoe we patiënten met hersentumoren kunnen helpen door te praten over de betekenis van hun leven (existentieel behandelen). Deze patiënten hebben vaak een verkorte levensverwachting of verliezen hun functies. Hoe helpen wij hen in het UMC Utrecht? En wat betekent existentieel behandelen? Deze week gaat de nieuwe website online, met informatie voor patiënten over deze waardevolle manier van behandelen.
Patiënt centraal en onderdeel van behandelteam
Tatjana: “Uit het onderzoek blijkt tot nu toe dat patiënten zorg goed ervaren als er tijdens het hele behandeltraject aandacht is voor de mens achter de patiënt. We stemmen iedere stap in de behandeling met de patiënt af. Wat telt op dat moment voor de patiënt? Deze manier van zorg verlenen noemen we existentieel behandelen. Als we het goed doen, voelen patiënten en de naasten zich onderdeel van het behandelteam. Belangrijk daarbij is dat er wederkerigheid is in de relatie. Dus dat ik als behandelaar, dokter en hoogleraar ook iets van mezelf laat zien. Want op die manier kan de patiënt, en de naaste, ook iets van zichzelf teruggeven in de spreekkamer. Zo kunnen we beter beslissingen nemen over wat er op dat moment de best passende behandeling is.”
Bekijk de nieuwe website: www.umcutrecht.nl/existentieelbehandelen
Samenwerken met patiënten: patiëntenparticipatie
Anouk de Sain, neuropsycholoog en PhD-student: “Ons doel van het onderzoek is om de inzichten mee te geven aan toekomstige zorgverleners (artsen, psychologen en verpleegkundigen), zodat zij deze benadering – patiënt onderdeel van het behandelteam, de mens achter de patiënt - kunnen toepassen. Wat dit onderzoek echt anders maakt dan andere onderzoeken is dat patiënten worden betrokken als onderzoekspartners. We vragen patiënten bijvoorbeeld actief mee te denken en te beslissen in verschillende fasen van het onderzoek.
“Ik vind de contactmomenten met mijn zorgverlener heel belangrijk. Al die gesprekken zijn toch heel intens en iets wat mij heel erg bijblijft. Als ik mijn perspectief daaruit kan laten zien, daar word ik heel blij van. Ik hoop dat heel veel mensen daar baat bij hebben.”
- Marjon, patiënt
“Wat ik waardevol vind in de behandeling is het persoonlijk contact. De artsen bespraken de verschillende behandelmogelijkheden met mij en gaven daarbij ook aandacht aan mijn eigen overwegingen. Hoe kan ik me er beter bij voelen? Dat maakte voor mij een groot verschil.”
- Erik, patiënt
Over het onderzoek
Het onderzoeksteam wil graag onderzoeken hoe patiënten en hun familie de gesprekken met de zorgverleners ervaren. En wat betekent het voor die zorgverlener om zorg te geven die gaat over existentieel behandelen? Welke vaardigheden zijn daarvoor nodig? De vader van een patiënt die meer dan vijftien jaar met een hersentumor leefde, gaf een donatie om dit te onderzoeken. Hij reisde met zijn zoon, die een hersentumor had, de hele wereld over op zoek naar een plek waar ze gehoord en gezien werden. Dat vonden zij in het UMC Utrecht. Lees het eerder gepubliceerde artikel ‘Existentieel behandelen bij hersentumorpatiënt’.