“Niet innoveren omdat het moet, maar omdat het zinvol én bruikbaar is.”
Verbetering van het onderwijs, meer kwaliteit door onderwijsinnovatie; daarvoor zijn de zogeheten Kwaliteitsgelden. Hiervoor zijn plannen, ideeën, projecten. Maar is wat we doen, ook daadwerkelijk effectief? Leiden die mooie innovatieve plannen daadwerkelijk tot de gewenste verbeteringen in de praktijk? Dat is waar Anita Jacobs zich op richt als manager onderzoek en validatie van het programma Kwaliteitsgelden.
“Innovatie moet tastbaar zijn”, stelt Jacobs, “en duurzaam. Ook is het van belang dat we niet iedere keer weer opnieuw het wiel uitvinden. Innovatie is effectief in de praktijk; dat geldt voor de zorg en voor het onderwijs.”
Anita Jacobs is van huis uit opgeleid als arts en weet dus goed waar studenten in de praktijk mee te maken kunnen krijgen. Als onderwijswetenschapper met ervaring als docent kan ze de praktijk op de werkvloer vertalen naar het onderwijs. “We innoveren en bouwen voort op onderwijsinnovaties waarvan bekend is dat ze effect hebben, of in wetenschappelijke publicaties staan beschreven. Niet innoveren omdat het moet, maar omdat het zinvol én bruikbaar is.”
Effecten zien en ervaren
Momenteel is Jacobs samen met de innovators en onderwijsontwikkelaars aan de slag. “We kijken gericht naar ieders onderwijsinnovatieplan, per thema, per opleiding en in onderlinge samenhang: wat is het plan, hoe is het vormgegeven als innovatieproject, welke resultaten wil je realiseren en hoe kun je het best evalueren?
Jacobs benadrukt dat ze graag haar brede onderwijservaring wil inzetten om de ‘kwaliteitsgelden-innovaties’ praktisch in te zetten het UMC Utrecht. “Door kennis te delen, mijn (inter)nationale netwerk in te zetten, ‘best practices’ op te halen en ook intern verbindingen te leggen. Mijn doel is dat onze studenten praktisch én duurzaam de effecten van de innovatieprojecten zien en ervaren.”
Dialoog
“Bij dit alles staat samenwerking met studenten en docenten voor mij centraal”, besluit Jacobs. “Juist door met elkaar de dialoog aan te gaan en in kaart te brengen wat studenten en docenten weten en wat zij willen, én hoe de innovatieprojecten in de praktijk gerealiseerd kunnen worden. Daarvoor is verbinding nodig, waarbij veel studenten zijn betrokken, alsook veel docenten. De goede dingen goed doen en dubbelingen voorkomen; dat is wat mij betreft de route voor realisatie van onze mooie plannen met de Kwaliteitsgelden.”