Onderwijskwaliteit met innovatieve twist
Al klinkt ‘Facultaire Kwaliteitsgelden’ wat ambtelijk, de praktijk laat het tegenovergestelde zien. Met deze overheidsgelden gebeuren namelijk al best spannende dingen – denk aan de LabBuddy – en worden er innovatieve plannen per academische opleiding gesmeed. “Maar niets gebeurt zonder de studenten en docenten zelf”, benadrukt Marloes Boterman, programmamanager kwaliteitsgelden. “Voor kwaliteit met een innovatieve twist is hun betrokkenheid essentieel.”
Intensiever en kleinschalig onderwijs, docentprofessionalisering en begeleiding studenten, inclusief toegankelijkheid en gelijke kansen. Dit zijn de drie thema’s waarop de UU zich richt bij besteding van de kwaliteitsgelden, zo ook voor de academische studies Geneeskunde, Biomedische wetenschappen en Klinische gezondheidswetenschappen. “Het is de bedoeling dat we een kwaliteitsslag maken, zodat we onze studenten nog beter onderwijs kunnen aanbieden”, vervolgt programmamanager Boterman. “Deze beschikbare overheidsgelden zijn het gevolg van herziening van het leenstelsel in 2015. In feite geld van de studenten dus, het is daarom zaak dat wij het goed besteden, voor én met hen. Daarnaast moeten studenten gemakkelijk inzicht hebben in hoe we hebben besteed en hoe we het willen besteden. Pas als iedereen goed op de hoogte is, kunnen we allemaal meedoen aan dit innovatieve kwaliteitsprogramma. Reden waarom ook de O&O-raad nauw betrokken is. Door corona is er her en der helaas wat vertraging ingeslopen, maar ondertussen hebben we niet stil gezeten. Binnenkort hebben we een eigen pagina over de kwaliteitsgelden op Connect en op de UMC-site. Want ook naar buiten toe willen we volledig transparant zijn over onze besteding, plus willen we ook onze externe deelnemende docenten op de hoogte houden. De pagina heeft interactieve mogelijkheden, want alle meningen en ideeën van studenten én docenten zijn meer dan welkom. Samen kunnen we dan het verschil maken: beter onderwijs voor iedereen.”
Prestatiedruk
Sterre van Wierst is derdejaars Biomedische wetenschappen en als studentassessor nauw betrokken bij al het onderwijsbeleid en dus ook bij het programma Facultaire Kwaliteitsgelden. “Op het gebied van studentbegeleiding zijn er positieve ontwikkelingen gaande. Veel studenten lijden onder prestatie- en competitiedruk; wil je je als arts specialiseren in een bepaald domein, dan kunnen er zo maar vijf opleidingsplekken zijn in het land, de competitie is enorm. Goede begeleiding door een coach biedt de studenten prima ondersteuning om te leren omgaan met spanning.”
Ook is ze zeer te spreken over de LabBuddy van Biomedische wetenschappen. “In plaats van op basis van een protocol een onderzoekstraject fysiek te oefenen, doen de studenten dit nu voor een groot deel digitaal. LabBuddy neemt je digitaal en praktisch mee in de vele verschillende logistieke onderzoeksstappen. Aansprekend, stimulerend en educatief.”