Neuro-oncologie en functionele neurochirurgie en epilepsie (C3 oost)
Neuro-oncologie en functionele neurochirurgie en epilepsie (C3 oost)
Op de verpleegafdeling neuro-oncologie (C3 oost) komen patiënten voor het verwijderen van een tumor uit de hersenen of het ruggenmerg en patiënten met achteruitgang bij een hersentumor. Voor de patiëntenzorg is een multidisciplinair team verantwoordelijk. We werken nauw samen met de revalidatiearts, ergotherapeut, logopedist, fysiotherapeut en geestelijke verzorging.
De verpleegafdeling bestaat uit vier-, twee- en eenpersoonskamers. Op alle kamers is een toilet, was- en doucheruimte. U beschikt over een kleine hang/leg kast die op slot kan, en een infotainmentsysteem (televisie, telefoon, internet en radio). U kunt via het scherm ook een keuze maken voor de warme maaltijd. Ontbijt en lunch worden vanuit een broodbuffetwagen geserveerd.
Operatieplanning
Iedere week maken we de operatieplanning voor de komende week definitief. Als u op die planningslijst staat, dan krijgt u op donderdag telefonisch bericht over uw geplande opname- en operatiedatum.
Soms komt er een spoedoperatie tussendoor en moeten we uw geplande operatie uitstellen. Wij realiseren ons dat het uitstellen van een operatie extra spanning voor u oplevert. We proberen dit dan ook tot een minimum te beperken. Wij laten u dit dan zo snel mogelijk weten en maken vervolgens een nieuwe afspraak.
Neem contact op met de verpleegafdeling als:
- u de dag vóór opname ziek bent of koorts hebt
- u het afgelopen jaar in een buitenlands ziekenhuis opgenomen en behandeld bent geweest
Opname voorbereiden uitklapper, klik om te openen
U bent of wordt binnenkort opgenomen op afdeling C3 oost van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Op de afdeling C3 Oost worden mensen opgenomen voor diagnostiek en behandeling van een hersentumor of andere neuro-oncologische aandoeningen, zoals bijvoorbeeld tumoren in of bij het ruggenmerg. Daarnaast worden er mensen opgenomen voor epilepsiemonitoring- en chirurgie. C3 oost is één van de locaties binnen de afdeling neurologie en neurochirurgie.
De medewerkers van afdeling neurologie en neurochirurgie wensen u een goed verblijf toe.
Op de verpleegafdeling uitklapper, klik om te openen
Adres en telefoon
Telefoonnummers
- UMC Utrecht (algemene nummer) 088 75 555 55
- C3 oost Neuro-oncologie en functionele neurochirurgie en epilepsie 088 75 579 56
De afdeling is telefonisch dag en nacht bereikbaar. Liever niet bellen tussen 7.30 en 10.00 uur, i.v.m. de ochtend verzorging van de patiënten.
Uw postadres
Universitair Medisch Centrum Utrecht, locatie AZU
Mevr./Dhr. ...
Afdeling C3 oost, kamer ...
Postbus 85500
3508 GA Utrecht
De afdeling
De afdeling C3 oost bevindt zich in de C-vleugel op de derde verdieping van het UMC Utrecht.
Er zijn één-, twee-, en vierpersoonskamers. Op alle kamers is een toilet, was- en doucheruimte aanwezig. Op de kamer heeft u een nachtkastje en een eigen afsluitbare kast.
Bezoektijden
De bezoektijden van de afdeling zijn dagelijks van 11.00 - 21.00 uur. Verder is er een rustmoment van 13.00 - 14.00 uur.
Teveel bezoek is vermoeiend en kan vervelend zijn voor uw kamergenoten. Ontvang niet meer dan twee personen tegelijk. Andere personen kunnen wachten bij de zithoek (bij de liften) of beneden in de centrale hal. Laat bijvoorbeeld iemand thuis het bezoek regelen, zodat u verspreid over de middag en avond bezoek krijgt.
Omdat u en uw medepatiënten een verminderde weerstand hebben, vragen wij bezoekers die verkouden zijn of een andere infectieziekte hebben niet op bezoek te komen of tijdens het bezoek een mondkapje te dragen. In geval van twijfel kunt u overleggen met de verpleegkundige.
Contactpersoon
Wij spreken met u af wie de contactpersoon is, in de tijd dat u in het ziekenhuis verblijft. Uw contactpersoon is de schakel tussen u en ’thuis’ en tussen ’thuis’ en het UMC Utrecht. U ontvangt als eerste zelf alle informatie over uw gezondheid. Wij nemen alleen in bijzondere omstandigheden contact op met uw contactpersoon. Bijvoorbeeld na een operatie of onderzoek om verslag uit te brengen hoe het met u gaat, of als uw gezondheid opeens verslechtert. Inhoudelijke informatie over operatie of onderzoek wordt door de arts aan de 1e contactpersoon verteld tijdens een familie gesprek of indien nodig door een telefonisch gesprek. Wij geven geen (medische) informatie aan derden zonder uw nadrukkelijke toestemming. Medische informatie wordt alleen aan contactpersonen verstrekt die u heeft opgegeven.
Meenemen bij opname
Wij raden u aan de volgende dingen mee te nemen voor tijdens de opname:
- Een legitimatiebewijs (zoals uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
- De polis van uw ziektekostenverzekering
- De medicijnen die u gebruikt
- Een overzicht van uw medicijngebruik van de apotheek
- Eventuele loophulpmiddelen of rolstoel, met uw naam erop
- Een kamerjas, pantoffels, nachtkleding en ondergoed
- Schoenen
- Toiletartikelen
- Spullen ter ontspanning (zoals boeken, tijdschriften, puzzelboekjes, handwerkspullen)
Wij adviseren u om kostbare spullen (zoals sieraden) thuis te laten.
De opnamedag
Op de dag van opname, kunt u zich melden op de afdeling zelf of bij de hoofdingang.
De secretaresse of verpleegkundige ontvangt u op de afdeling en begeleidt u naar uw kamer. De verpleegkundige zal ook een opnamegesprek met u voeren. Kort voor de opname krijgt u een (anamnese) formulier toegestuurd via het portaal waar u bepaalde gegevens al kan invullen. Tijdens dit opnamegesprek komen de volgende onderdelen aan bod: uw specifieke zorgbehoefte, het verdere verloop van de dag en de voorbereiding op uw operatie of onderzoek. In dit gesprek kunt u ook belangrijke onderwerpen kwijt. Verder komen de zaalarts en de co- assistent (een arts in opleiding) bij u langs. De co-assistent komt bij u langs voor een algemeen lichamelijk onderzoek en voor een gesprek over uw ziektegeschiedenis. Daarna onderzoekt de zaalarts u en spreekt met u over uw behandeling.
Misschien moeten er ter voorbereiding op uw behandeling nog enkele onderzoeken plaatsvinden, bijvoorbeeld een bloedonderzoek of een scan. De vervoersdienst van het ziekenhuis brengt en haalt u van en naar deze onderzoeken.
Valt de opname op een vrijdag, dan mag u na 18:00 uur met weekendverlof. Tenminste: als uw situatie dat toelaat. U wordt dan op zondagavond om 20:00 uur terug verwacht op de afdeling, tenzij anders met u is afgesproken.
Polsbandje
Op de afdeling krijgt u een polsbandje met uw persoonsgegevens. Dit polsbandje is van wezenlijk belang bij uw identificatie voorafgaand aan behandelingen en onderzoeken. Als uw polsbandje stuk is of u bent hem verloren, vraag dan aan de verpleegkundige om een nieuw polsbandje.
Afdeling verlaten tijdens uw opname
Wilt u tijdelijk de afdeling verlaten? Laat dan de afdelingssecretaresse of de verpleegkundige weten waar u bent. Dit is bijvoorbeeld nodig voor het geval uw arts langskomt voor onderzoek of behandeling.
De medewerkers van de afdeling
Tijdens uw verblijf krijgt u met veel verschillende medewerkers te maken.
Artsen
Tijdens uw verblijf in het ziekenhuis krijgt u regelmatig bezoek van de artsen die verantwoordelijk zijn voor uw behandeling. Dit noemen wij ‘visites’.
- Supervisor / neuroloog: is eindverantwoordelijk voor u en uw behandeling tijdens het verblijf in het ziekenhuis.
- Zaalarts: komt elke dag aan uw bed voor de visite en voert de gesprekken met u en uw familie. De zaalarts heeft dagelijks contact met de supervisor.
Voor de artsenvisites zijn vaste momenten afgesproken. Er zijn twee soorten artsenvisites:
- Dagelijkse visite door de zaalarts: maandag tot en met vrijdag meestal tussen 9.45 en 10.30 uur. In het weekend komt de arts niet standaard langs voor visite bij u. Wel zal de verpleegkundige contact hebben met de arts.
- Grote visite door supervisor, zaalarts en de seniorverpleegkundige. Deze vind plaats op donderdag. U kunt de artsen na 12.00 uur verwachten op de afdeling.
Tijdens de visite van de zaalarts kunt u uiteraard vragen stellen aan de arts. Schrijf deze vragen op, zodat u ze niet vergeet. De verpleegkundige kan u helpen bij deze voorbereiding. De dagelijkse visite waarbij uw behandelend arts langs komt, is bedoeld om uitslagen van onderzoeken te bespreken, uw vragen te beantwoorden en het effect van de therapie te volgen. Zo nodig kan de behandeling aangepast worden. Vindt u het prettig als uw naaste of contactpersoon ook met de arts spreekt? Dan kunt u dit kenbaar maken aan de verpleegkundige. Zij kan een (bel)afspraak organiseren. Dit noemen wij een familiegesprek.
Verpleegkundigen
Op de afdeling werken seniorverpleegkundigen, verpleegkundigen en verpleegkundigen in opleiding. Tijdens elke dienst is één verpleegkundige verantwoordelijk voor u. De naam van deze verpleegkundige staat op het bord tegenover de balie. U kunt aan deze verpleegkundige al uw vragen stellen. De seniorverpleegkundige is verantwoordelijk voor de totale zorg.
Op de afdeling werken, naast artsen en verpleegkundigen, ook:
- Voedingsassistent
- Afdelingsassistent
- Afdelingssecretaresse
- Zorgassistent
- Medewerker huishoudelijke dienst
- Vrijwilliger
- Fysiotherapeut
- Ergotherapeut
- Logopediste
- Diëtiste
- Geestelijk verzorger
- Revalidatiearts
Voorzieningen op de afdeling
De verpleegafdeling heeft de volgende voorzieningen:
- Een dagverblijf waar u kunt lezen, tv kijken, een spelletje kunt doen en eventueel uw bezoek kunt ontvangen.
- Een toilet op uw kamer. Dit is alleen bestemd voor patiënten.
- Uw bezoek kan de bezoekerstoiletten aan het begin van de afdeling gebruiken.
- Een patiënten-koelkast waarin u etenswaren kunt bewaren. De koelkast staat tegenover de verpleegbalie. Vergeet niet uw naam en de datum op de producten te vermelden.
- Bloemenvazen, die staan tegenover de verpleegbalie boven het aanrecht.
- Koffie en thee: patiënten krijgen koffie en thee van de voedingsassistenten. Bezoekers kunnen koffie en thee uit het automaat halen. Het automaat staat in het halletje vlakbij de liften.
- Televisie /radio / internet. Bij uw bed hangt het infotainmentsysteem (tablet). Via het infotainmentsysteem bestelt u ook uw warme maaltijd. De voedingsassistente komt in de loop van de ochtend langs om dit samen met u te doen. U kunt uw eigen oortjes of koptelefoon meenemen. Heeft u deze niet bij zich, dan krijgt u een koptelefoon van het UMC Utrecht.
Globale dagindeling
Om u een indruk te geven hoe een dag op onze afdeling verloopt, staat hieronder een globale dagindeling beschreven:
- 7.30 uur
De dag begint met de overdracht van de verpleging. Daarna brengen we de patiënten die om 8.00 uur gepland staan voor een operatie naar de holding (voorbereiding operatiekamer). - 8.00 uur
Ontbijt. - 9.00 uur
In de loop van de ochtend helpt de verpleegkundige u, waar nodig, met uw verzorging en behandeling. De verpleegkundige spreekt hiervoor een tijdstip met u af. In de loop van de dag kunnen ook onderzoeken voor u gepland zijn. Hierover krijgt u tijdig informatie. Rond 10.00 uur komt de voedingsassistent koffie, thee of iets fris brengen. - 12.30 uur
Lunch (broodmaaltijd). - 13.00 uur
Rustuur (tot 14.00 uur). In de loop van de middag en avond vindt verdere verzorging plaats. Ook kunnen onderzoeken en behandelingen plaatsvinden. Om ongeveer 14.30 uur brengt de voedingsassistent koffie, thee of iets fris. - 17.30 uur
Warme maaltijd. Rond 20.00 uur krijgt u koffie, thee of iets fris. - 22.30 uur
Nachtrust. Wij vragen u na deze tijd geen gebruik meer te maken van groot licht en radio of televisie zonder koptelefoon.
Wilt u (of één van uw naasten) de afdelingsarts spreken? Maak dan een afspraak via de verpleegkundige. De afspraak vindt bij voorkeur plaats tussen 14.00 en 16.30 uur.
Ontslaggericht beleid
Ons uitgangspunt is dat uw opname een tijdelijke situatie is. Het streven is om u weer terug te laten keren naar de woonomgeving waar u vandaan komt. Dat houdt in dat wij vanaf de eerste opnamedag hiermee bezig zijn. Dit merkt u bijvoorbeeld al in het opnamegesprek met de verpleegkundige: hierin vragen wij naar uw thuissituatie. Zodra tijdens de opname het ontslag in zicht komt, gaan we daarover met u in gesprek. Wij bespreken met u wat u nodig hebt om weer terug naar huis te gaan. Als uw situatie ingewikkeld is, dan zal een seniorverpleegkundige het ontslag coördineren.
Ontslag uit het UMC Utrecht
Uw zaalarts informeert u over het tijdstip van ontslag uit het ziekenhuis. Hij bespreekt met u welke nabehandeling nodig is. Indien nodig, krijgt u het volgende mee naar huis:
- Brief voor uw huisarts
- Leefregels
- Poli afspraak (voor nacontrole)
- Recepten en 24 uurs medicatie van nieuw voorgeschreven medicijnen
Bij ontslag uit het ziekenhuis moet u zelf zorgen voor vervoer naar huis. Eenmaal thuis is uw huisarts weer het aanspreekpunt over al uw medische zaken.
U kunt op de dag van ontslag rond 11.00 uur vertrekken. De tijd wordt vastgesteld in overleg met de verpleegkundige.
Rechten en plichten
Uw rechten en plichten als patiënt zijn wettelijk geregeld, onder andere in de Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst (WGBO), de Wet Medisch-wetenschappelijk Onderzoek (WMO) en de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
De rechten van de patiënt
- Recht op duidelijke informatie over uw gezondheid. Op basis van de informatie die u krijgt van de zorgverlener beslist u namelijk of u toestemming geeft voor onderzoek of behandeling.
- Recht op inzage in uw medisch dossier dit is ook mogelijk via uw patiënten portaal. Uw familieleden hebben alleen recht op inzage in uw dossier als u ze daar schriftelijke toestemming voor geeft. U kunt inloggen in uw patiënten portaal met uw DIGD code.
- Recht op privacy. Artsen, verpleegkundigen en andere medewerkers van het ziekenhuis hebben een geheimhoudingsplicht over alle zaken waar zij beroepshalve kennis van nemen. Wij gaan zorgvuldig om met uw persoonlijke gegevens. Zonder uw toestemming geven wij geen informatie aan derden.
De plichten van de patiënt
De relatie tussen een patiënt en een zorgverlener is, juridisch gezien, gebaseerd op een overeenkomst. Als patiënt hebt u daarom, naast uw rechten, ook een aantal plichten:
- U moet de zorgverlener duidelijk en volledig informeren, zodat hij op een verantwoorde wijze kan onderzoeken en behandelen. Geef alle informatie over uw gezondheid.
- U moet zoveel mogelijk meewerken aan onderzoek en behandeling door de adviezen en voorschriften op te volgen die de zorgverlener samen met u heeft gemaakt.
Vertegenwoordiging
Wilsonbekwame patiënten, zoals mensen met een verstandelijke handicap of patiënten die in coma liggen, kunnen zelf geen beslissingen nemen. In dergelijke situaties kunnen anderen hen vertegenwoordigen. Dit wordt door de arts met de 1e contactpersoon vastgelegd in het elektronisch dossier.
Gedragsregels
Wij gaan respectvol met elkaar om. Het volgende gedrag tolereren wij niet:
- Verbale agressie (schelden, schreeuwen)
- Seksuele intimidatie
- Discriminatie
- Fysiek geweld (of een poging hiertoe)
- Bedreiging van medewerkers
- Verboden wapens en andere gevaarlijke spullen
- Niet houden aan afdelingsafspraken
- Vernieling van eigendommen
- Diefstal van eigendommen
- Gebruik van alcohol of drugs
- Pestgedrag
Algemeen
Gemengd verplegen
Op de afdeling C3 oost is er gemengd verplegen. Dit betekent dat mannen en vrouwen in dezelfde kamers kunnen liggen. Hebt u hier bezwaar tegen, dan kunt u dit aangeven in het opname gesprek met de verpleegkundige.
Privacy
Op de afdeling wordt uw privacy zoveel mogelijk gewaarborgd. U kunt bijvoorbeeld altijd een gesprek met een zorgverlener aanvragen in een aparte kamer.
Roken
Het UMC Utrecht is rookvrij. Het UMC Utrecht, het Wilhelmina Kinderziekenhuis en omliggende terreinen zijn rookvrij. Dit geldt óók voor de bus- en tramhaltes. De medewerkers van beveiliging zien toe op een rookvrij WKZ en UMC Utrecht. Zij spreken mensen aan die toch roken op deze terreinen. Bij herhaling van overtredingen door medewerkers informeren zij de leidinggevende.
Bloemen
Bloemen en planten zijn toegestaan op verpleegafdeling C3 oost.
Rusttijd
De rusttijd is van 13.00 tot 14.00 uur. Vriendelijk vragen wij patiënten en familie om tijdens rusttijd en ‘s avonds na 22.00 uur niet te telefoneren en televisie te kijken. Dit kan hinderlijk zijn voor medepatiënten.
Weekendverlof
Mag u van uw behandelend arts een weekend naar huis? Dan hebt u van vrijdagavond 20.00 uur tot zondagavond 20.00 uur verlof. De tijden kunnen (in overleg met de verpleegkundige en arts) afwijken.
Uw ervaringen
Wij vinden dat onze zorgverlening moet voldoen aan vier kwaliteitseisen: toegankelijkheid, professionaliteit, veiligheid en klantgerichtheid. Wij proberen dagelijks zoveel mogelijk aan deze eisen te voldoen. Wij stellen het zeer op prijs om van u te horen wat u van onze zorgverlening vindt. Dit kunt u doen tijdens en na opname. Hoe kunt u dit melden?
- U kunt uw ervaringen bespreken met de (senior) verpleegkundige.
- Gedurende of na een opname kan het voorkomen dat we uw ervaringen willen weten middels een enquête.
- U kunt een brief sturen naar onze afdeling, t.n.v. J.Scholte-Veenema of in een persoonlijk gesprek uw ervaringen of klachten toelichten.
- U kunt een waardering achterlaten op ZorgkaartNederland.nl.
Contact uitklapper, klik om te openen
Als u een afspraak wilt wijzigen, geef dit dan tijdig door. Ook voor vragen aan één van de medewerkers kunt u hier terecht.