Terug

Polikliniek plastische chirurgie

Patiëntfolder

U hebt een afspraak voor een consult bij één van de artsen op de polikliniek plastische chirurgie van het UMC Utrecht. In deze brochure vindt u onder andere informatie over de verschillende medewerkers binnen onze polikliniek, over de gang van zaken rond uw afspraak en over uw rechten als patiënt. Op verzoek krijgt u een routebeschrijving. Deze brochure is geschreven voor alle polikliniekpatiënten, waardoor mogelijk niet alle informatie voor u van belang is.

Wij beseffen dat in deze brochure veel informatie staat, wellicht teveel om in één keer te lezen. Wij raden u aan om vóór u naar het ziekenhuis komt, in ieder geval hoofdstuk 1 en 2 te lezen. 

Voorbereiding polikliniekbezoek

Vóór u naar het UMC Utrecht komt, kunt u zich als volgt voorbereiden op het polikliniekbezoek:

  1. Schrijf uw klachten en vragen op, zodat u deze niet vergeet.
  2. Neem het volgende mee:
  • Uw afspraakbevestiging.
  • Uw verwijsbrief.
  • Uw verzekeringsbewijs.
  • Een geldig legitimatiebewijs.
  • Overzicht van de medicijnen die u gebruikt, verkrijgbaar bij uw apotheek.

Het kan prettig zijn als u een vertrouwd iemand meeneemt, want ‘twee horen immers meer dan één’. De ander kan dan ook aantekeningen maken van het gesprek.

In verband met eventuele ziekenhuisinfecties vragen wij u in onderstaande gevallen telefonisch contact met ons op te nemen:

  • Als u in de afgelopen 2 maanden in een buitenlands ziekenhuis of gezondheidscentrum behandelt bent.
  • Als u woont en/ of werkt op een varkens- of vleeskalverhouderij.
  • Als u beroepsmatig in contact komt met levende varkens of vleeskalveren (dierenarts of slachter).
  • Als u contact hebt gehad met een MRSA- positieve patiënt.
  • Als u een afspraak maakt voor een kind dat geadopteerd is uit het buitenland.

Identificatieplicht

Door de wet ‘Fraudebestrijding zorgverzekeringswetten en identificatieplichtverzekerden’, bent u verplicht zich te kunnen legitimeren.

Identificatie is nodig om:

  • Zorg te kunnen dragen voor een juiste registratie in het patiëntenbestand.
  • Te voorkomen dat misbruik gemaakt wordt van het medisch dossier en de verzekeringsgegevens.

Als u patiënt bent bij het UMC Utrecht dient u altijd mee te nemen:

  • Een geldig legitimatiebewijs.
  • Uw verzekerings- of zorgpas.

Ook kinderen onder de 14 jaar moeten zich legitimeren. Helaas hebben zij vaak geen eigen legitimatiebewijs. In dat geval is in ieder geval de verzekeringspolis of het pasje van het kind nodig.

Wat accepteert het UMC Utrecht als legitimatiebewijs?

  • Paspoort.
  • Identiteitskaart.
  • Vreemdelingendocumenten.
  • Rijbewijs.

Vrijwilligers

Als u bij aankomst in het ziekenhuis begeleiding wilt, kunt u dat aangeven bij de informatiebalie bij de hoofdingang van het UMC Utrecht. Een vrijwilliger komt u dan halen. Bij de ingang van de poliklinieken is ook een balie van de vrijwilligers. Hier kunt u de weg vragen en eventueel begeleiding krijgen.

De gang van zaken op de polikliniek uitklapper, klik om te openen

Aanmelden

Volg vanaf de hoofdingang Route L. Een plattegrond vindt u achter in deze brochure. U meldt zich bij de balie poliklinieken chirurgie, receptie 23. U hoort of u kunt plaatsnemen in de wachtkamer van de plastische chirurgie of dat u eerst een foto moet laten maken. Wanneer u aan de beurt bent, wordt u door de verpleegkundige of doktersassistent geroepen.

De wachttijden

Wij proberen altijd op tijd te werken. Toch zijn wachttijden soms niet te voorkomen. Er kunnen spoedgevallen zijn of de spreekuren lopen uit door andere onvoorziene gebeurtenissen. De medewerkers van de polikliniek zullen u hierover tijdig informeren. U kunt mee helpen de wachttijden kort te houden door op tijd aanwezig te zijn. Houdt u rekening met bijvoorbeeld files, slecht weer en de tijd die u nodig heeft om een parkeerplaats te vinden. Soms ontstaat er verwarring doordat patiënten die later arriveren toch eerder worden geholpen. Dit kan komen doordat patiënten op volgorde van afspraak worden geholpen en niet op volgorde van binnenkomst. Het kan ook zijn dat een patiënt een afspraak heeft bij een andere arts dan u. Het kan voorkomen dat uw arts het nodig vindt om direct aanvullend onderzoek te doen, bijvoorbeeld op de röntgenafdeling. Deze onderzoeken zullen zoveel mogelijk worden gecombineerd met uw polibezoek. Ook op deze afdelingen kan het echter voorkomen dat u even moet wachten.

Het consult

Een consult bestaat uit een gesprek en een lichamelijk onderzoek. Hierna maakt de arts verdere afspraken met u. Wanneer uw arts onderzoeken of ingrepen met u afspreekt, verwijst hij u na het consult naar een verpleegkundige of doktersassistent van de polikliniek. Deze bespreekt de praktische gang van zaken met u en regelt de onderzoeken. Het is mogelijk dat u wordt doorverwezen naar het handencentrum of huidtherapeutisch spreekuur. Afspraken voor een nieuw consult maakt u bij de afsprakenbalie. In principe krijgt u een afspraak bij dezelfde arts. Het kan zijn dat u een andere plastisch chirurg of plastisch chirurg in opleiding ziet.

Tolkencentrum

Wanneer u de Nederlandse taal niet goed beheerst en u wilt gebruik maken van een telefonische tolk via het tolkencentrum, dan kunt u dit aangeven bij de verpleegkundige of de behandelend arts. Het inzetten van een telefonische tolk is gratis. Wanneer u daar behoefte aan heeft, geeft u dit dan zo tijdig mogelijk aan.

Eventuele opname

Wanneer u in aanmerking komt voor opname in het UMC Utrecht, geeft de arts u informatie over de eventuele wachtlijst en het oproepbeleid. Mocht u tijdens de wachttijd nog vragen hebben over de behandeling, dan kunt u contact opnemen met de polikliniek, telefoonnummer 088 75 569 04. Zodra u ingepland wordt voor opname krijgt u een schriftelijke oproep. Heeft u vragen over de wachtlijst voor operatie dan kunt u contact opnemen met het secretariaat Plastische Chirurgie tussen 9.00 - 11.30 uur, telefoonnummer 088 75 568 97.

Afspraak afzeggen

Indien u verhinderd bent voor een consult of een onderzoek, geef dit dan tijdig door via telefoonnummer 088 75 569 04. De voor u gereserveerde tijd kan dan voor een andere patiënt worden gebruikt. Indien nodig maakt de polikliniekmedewerker een nieuwe afspraak met u.

Acute hulp

Indien er zich tijdens de behandeling van uw aandoening situaties voordoen waarbij u direct advies nodig heeft, kunt u tussen 8.30- 12.00 uur en 13.30 - 16.00 uur contact opnemen met de polikliniek Plastische Chirurgie, telefoonnummer 088 75 569 04, en buiten deze tijden/uren met uw huisarts.

Deze verwijst u dan zo nodig door naar de afdeling Spoedeisende Hulp. Belt u alleen naar de polikliniek als uw klacht of vraag te maken heeft met de reden waarom u bij ons behandeld wordt. Voor andere dringende zaken kunt u contact opnemen met uw huisarts.

De polikliniek als onderdeel van een universitair medisch centrum uitklapper, klik om te openen

De medewerkers van een universitair medisch centrum hebben verschillende taken:

  • In de eerste plaats is dit de zorg voor de patiënt.
  • Daarnaast heeft het UMC Utrecht ook een opleidingsfunctie. Afgestudeerde artsen (arts-assistenten) worden opgeleid tot medisch specialist en medisch studenten (co-assistenten) worden opgeleid tot arts. Hierdoor komt u waarschijnlijk niet alleen in contact met specialisten, maar ook met co-assistenten en plastisch chirurgen in opleiding. Meer informatie hierover vindt u verderop in deze folder.
  • Verder doet het UMC Utrecht wetenschappelijk onderzoek. Mogelijk vraagt uw arts u mee te werken aan wetenschappelijk onderzoek. 

De verschillende medewerkers

Medisch specialisten (staf)

De medisch specialisten hebben eigen vaste spreekuren op de polikliniek. Verder begeleiden en ondersteunen ze de plastisch chirurgen in opleiding die ook spreekuur houden.

Plastisch Chirurgen in opleiding

Plastisch chirurgen in opleiding zijn afgestudeerde artsen die in het ziekenhuis worden opgeleid tot specialist. Zij bepalen altijd in overleg met een specialist welke behandeling uitgevoerd wordt. De plastisch chirurgen in opleiding gaan na een aantal maanden naar een andere afdeling, waardoor u mogelijk een nieuw gezicht krijgt te zien. Dit betekent overigens niet dat u uw verhaal steeds weer opnieuw hoeft te vertellen. De onderzoeken en behandelingen die u ondergaat en alles wat u met de arts heeft besproken, wordt in uw EPD vast gelegd. De arts die u spreekt is dus op de hoogte van uw situatie.

Co-assistenten

Co-assistenten zijn medisch studenten die, als onderdeel van hun opleiding tot arts, in het ziekenhuis praktijkervaring opdoen. Bij consulten en behandelingen op de polikliniek is vaak een co- assistent aanwezig. De co-assistent voert zelf geen behandelingen uit. Nieuwe patiënten hebben vaak eerst een gesprek met een
co-assistent. Deze vraagt naar uw ziektegeschiedenis (anamnese), beschrijft deze in uw EPD en bespreekt de bevindingen met één van de plastisch chirurgen. Vervolgens onderzoekt de arts u (in principe samen met de co-assistent) en bespreekt de verdere behandeling met u. Als u niet wilt dat een co-assistent u onderzoekt, dan kunt u dat zeggen. Wij respecteren dit en noteren het in uw medisch dossier.

Verpleegkundigen en doktersassistenten

De verpleegkundigen en doktersassistenten van de polikliniek assisteren de artsen tijdens de spreekuren. Zij bereiden de spreekuren voor en geven aanvullende informatie aan patiënten. Ze maken afspraken voor onderzoeken, geven informatie en folders hierover en verzorgen de benodigde formulieren. Zij kunnen uw vragen beantwoorden of u doorverwijzen naar de juiste persoon. De verpleegkundigen of dokterassistenten voeren een gedeelte van de onderzoeken uit en assisteren bij ingrepen. Verder doen zij wondverzorging en geven zij advies hierover.

Wetenschappelijk onderzoek

In het UMC Utrecht wordt ook wetenschappelijk onderzoek verricht. Het doel hiervan is de medische kennis te vergroten. Hierdoor kan de behandeling van patiënten worden verbeterd. In sommige gevallen kunt u mee doen aan een medisch wetenschappelijk onderzoek. Uw arts zal u daar vooraf uitvoerig informatie over geven. Vervolgens kunt u zelf beslissen of u aan het onderzoek wilt deelnemen. Als u niet wilt deelnemen, heeft dat geen gevolgen voor uw verdere behandeling.

Algemene informatie uitklapper, klik om te openen

Rechten van de patiënt

Als patiënt heeft u een aantal belangrijke rechten:

  • Het spreekt vanzelf dat u zorgvuldige zorg en behandeling ontvangt, zowel medisch als verpleegkundig, aangepast aan uw situatie.
  • U heeft recht op informatie over uw ziektebeeld en de door ons voorgestelde behandeling of onderzoeken. Wanneer u graag wilt dat de arts, verpleegkundige of doktersassistent iets nog een keer uitlegt, kunt u dit gerust vragen.
  • U heeft het recht om zelf beslissingen te nemen over uw behandeling. U kunt bijvoorbeeld beslissen of u een bepaald onderzoek wilt ondergaan of niet. Wanneer u voor een bepaalde behandeling of onderzoek geen toestemming wil geven, dan verzoeken wij u dit duidelijk aan de arts te melden.
  • U kunt ook een ‘second opinion’ (tweede mening) vragen. Dit is het vragen van een mening van een andere zorgverlener dan uw behandelaar. U dient uw behandelaar hiervan wel op de hoogte te stellen. U kunt een second opinion vragen als u bijvoorbeeld een belangrijke beslissing moet nemen over de behandeling of als u twijfelt over een diagnose of behandeling. Informeer bij uw zorgverzekeraar hoe u het beste kunt handelen voordat u een second opinion vraagt. Als de zorgverzekeraar de kosten van een second opinion niet accepteert komen deze namelijk voor uw eigen rekening.
  • Voordat u besluit deel te nemen aan een wetenschappelijk onderzoek, heeft u recht op schriftelijke en mondelinge informatie hierover. De arts heeft de plicht deze informatie te geven.
  • Wij houden rekening met uw religieuze overtuiging of uw levensbeschouwing.
  • Als patiënt heeft u recht op privacy. UMC-medewerkers doen hun best om uw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat er zorgvuldig wordt omgegaan met uw persoonlijke en medische gegevens. Deze gegevens worden schriftelijk vastgelegd (onder andere in het medisch dossier) of in de computer opgeslagen. Alléén medewerkers die hiertoe bevoegd zijn, kunnen uw gegevens inzien. Verpleegkundigen, dokterassistenten, artsen maar ook andere ziekenhuismedewerkers hebben een wettelijke geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat de door u verstrekte gegevens uitsluitend voor uw behandeling worden gebruikt. Alleen met uw toestemming kunnen gegevens aan derden worden verstrekt. 
  • U en uw wettelijke vertegenwoordiger hebben het recht uw medisch en verpleegkundig dossier in te zien. Als u dit wilt doen, kunt u dit overleggen met de behandelend arts, verpleegkundige of dokterassistent. Voor het aanvragen van een afschrift van (een deel van) het medisch dossier, kunt u een schriftelijk verzoek indienen bij uw behandelend arts, hiervoor dient u een kopie van u legitimatiebewijs mee te sturen. 
  • Voor een verzoek om vernietiging van uw medische gegevens bestaat een procedure. 

Van onze kant verwachten wij dat u duidelijke en volledige informatie over uw gezondheidstoestand geeft en meewerkt aan de medische en verpleegkundige behandeling. Dit alles uiteraard binnen de mogelijkheden van uw gezondheid.

Suggesties

Wanneer u wensen of suggesties heeft die kunnen leiden tot een verbetering van de service aan patiënten in de polikliniek, dan stellen wij het op prijs om deze wensen te horen. U kunt hiervoor de antwoordkaart achter in dit boekje gebruiken.

Gebruik van lichaamsmateriaal

In sommige gevallen bewaart het ziekenhuis een deel van het bij u afgenomen lichaamsmateriaal (zoals bloed) om later te gebruiken bij wetenschappelijk onderzoek naar ziekteoorzaken. Het materiaal wordt geanonimiseerd bewaard. Dit houdt in dat uw naam op geen enkele wijze aan het bewaarde materiaal verbonden is. Voor een academisch ziekenhuis is het van groot belang dat er een archief van normaal en ziekelijk of veranderd weefsel wordt opgebouwd. Mocht u bezwaar hebben tegen het gebruik van uw cellen of weefsel, maakt u dit dan kenbaar aan uw behandelend arts. Er wordt dan in uw medisch dossier een aantekening gemaakt.

Kosten

Het UMC Utrecht stuurt de rekening in eerste instantie naar uw zorgverzekeraar. In het algemeen ontvangt u alleen een rekening van de verzekeraar of van het UMC Utrecht voor kosten die niet (geheel) vergoed worden of wanneer u een eigen risico heeft. Voor vragen over uw persoonlijke situatie verwijzen wij u naar uw eigen zorgverzekeraar. Als u niet (of onvoldoende) verzekerd bent, heeft het ziekenhuis het recht u een voorschot te vragen op basis van de te verwachten kosten voor uw behandeling. Het UMC Utrecht heeft algemene betalingsvoorwaarden. Deze voorwaarden kunt u inzien bij de Kamer van Koophandel.

Niet roken

In het UMC Utrecht is roken niet toegestaan. De centrale rookruimte bij de winkels is alleen bedoeld voor patiënten die opgenomen zijn.

Telefoneren

In de centrale hal van het ziekenhuis zijn telefooncellen voor munten en KPN-telefoonkaarten. Mobiel telefoneren is in het UMC Utrecht toegestaan, behalve in die zones waar het storing op medische apparatuur geeft of waar het sociaal onwenselijk is. Bij de toegang tot deze gebieden staan of hangen verbodsborden. Onder andere op de poliklinieken mag u uw mobiele telefoon niet gebruiken. Wij vragen u daarom bij betreding van de poliklinieken uw mobiele telefoon uit te zetten.

Rolstoelen

In de centrale hal van het ziekenhuis, buiten bij de hoofdingang en bij de parkeergarage kunt u een rolstoel lenen. Hiervoor moet u € 1 of € 2 borg betalen, afhankelijk van het type rolstoel. Na uw bezoek kunt u de rolstoel bij de hoofdingang inleveren en krijgt u de borg terug.

Stiltecentrum

Het stiltecentrum is toegankelijk voor iedereen die een moment van rust zoekt. Een gedeelte is ingericht als islamitische gebedsruimte. U vindt het stiltecentrum op niveau 1, bij de winkel van Huffels.

Patiënten-Internetcafé

Voor patiënten en bezoekers van het UMC Utrecht is er het patiënteninternetcafé. Hier kunt u 24 uur per dag, zeven dagen per week gratis internetten op één van de computers. U kunt er mailen, chatten, spelletjes doen en informatie opzoeken. Ook vindt u er specifieke UMC-informatie over praktische zaken, onderzoek en behandeling.

Normen in het ziekenhuis

Om het ziekenhuis voor u en onze medewerkers zo prettig en veilig mogelijk te maken, hebben we een aantal normen opgesteld waar iedereen in het UMC Utrecht zich aan moet houden:

  • Ongewenste intimiteiten: Opmerkingen, gebaren, aanrakingen of pressie van seksuele aard worden niet geaccepteerd.
  • Discriminatie: Het is verboden om anderen belachelijk te maken, uit te schelden of achter te stellen op grond van afkomst, geloof, geslacht, leeftijd, gedrag, uiterlijk of kleding.
  • Geweld: U mag een ander niet hinderen, intimideren, bedreigen (verbaal of non-verbaal) afpersen of mishandelen.
  • Wapens: Wapens zijn binnen het ziekenhuis niet toegestaan. Als wapens worden ontdekt, worden ze in beslag genomen en kan u de toegang tot het ziekenhuis worden geweigerd.
  • Diefstal en vandalisme: Bij diefstal of vandalisme wordt aangifte gedaan bij de politie. De kosten worden verhaald op de dader.
  • Alcohol en drugs: Gebruik van alcohol en drugs is niet toegestaan en niet gedoogd. Bent u onder invloed dan kan u de toegang tot het ziekenhuis worden geweigerd.

Bereikbaarheid uitklapper, klik om te openen

Openbaar vervoer

Het UMC Utrecht is met het openbaar vervoer goed te bereiken. Voor informatie kunt u contact opnemen met het landelijke informatienummer van het openbaar vervoer telefoonnummer 0900 92 92 of u kunt kijken op de Internetsite: https://www.9292ov.nl.

Parkeren

U kunt uw auto betaald parkeren in de parkeergarage van het UMC Utrecht. De ruimte is echter beperkt. Op sommige tijden kan het zelfs voorkomen dat de parkeergarage vol is. Wij adviseren u dan ook met het openbaar vervoer te komen. Komt u met de auto dan kunt u passagiers eventueel uit laten stappen vlak voor de hoofdingang. De parkeerautomaat vindt u buiten, bij de hoofdingang van het ziekenhuis. In de centrale hal is een wisselautomaat.

Invalidenparkeerplaats

Indien u met de auto komt en u heeft een invalidenkaart, kunt u parkeren in de hiervoor gereserveerde parkeervakken bij de hoofdingang (tot maximaal één uur parkeren) of in de parkeergarage (laag 2, betaald parkeren).

Taxivervoer

Bij de receptie bij de hoofdingang kunt u een taxi laten bellen. Wanneer u met de taxi gebracht wordt, kan de taxi gebruik maken van de Taxistandplaatsen bij de hoofdingang of in de parkeergarage (laag 2).

Vragen

Heeft u nog vragen, dan kunt u deze stellen aan één van de medewerkers van de polikliniek Plastische Chirurgie. De polikliniek is op werkdagen bereikbaar van 8.00 - 12.00 uur en tussen 13.00 - 16.30 uur op telefoonnummer 088 75 569 04.

Route in locatie UMC

Op de volgende bladzijde vindt u een plattegrond van de locatie UMC. Voor meer informatie kunt u ook terecht bij de receptie bij de hoofdingang.

Contact uitklapper, klik om te openen

Hebt u vragen? Neem dan contact met ons op. Voor het maken van een afspraak hebt u een verwijzing nodig van de huisarts of specialist.

Polikliniek Plastische chirurgie

088 75 569 04

De polikliniek is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur. Van 12.00 tot 13.30 uur is de polikliniek alleen bereikbaar voor spoedgevallen.

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?
Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet