Terug

Zorg bij delier (preventie)/acute verwardheid

Patiëntfolder

Bij uw naaste is vastgesteld dat er een verhoogd risico is op het ontstaan van een delier. Een delier is het plotseling optreden van verwardheid. In deze folder leest u over de rol van familie tijdens de ziekenhuisopname om een delier te voorkomen (delierpreventie). Naast deze folder is het goed om ook de folder ‘(Verhoogde kans op) acute verwardheid/delier bij ouderen’ te lezen. Hierin krijgt u meer informatie over het delier, de risicofactoren en verschijnselen.

Waarom is de rol van familie belangrijk bij delierpreventie? uitklapper, klik om te openen

Betrokkenheid van directe naasten bij de opname kan veiligheid, vertrouwen en rust bieden aan de opgenomen patiënt. U kunt als directe naaste een belangrijke rol spelen bij delierpreventie en behandeling tijdens de opname. De afdelingsverpleegkundige geeft voorlichting over de mogelijkheden en overlegt met u hoe u kan bijdragen.

Overleg met uw opgenomen naaste uitklapper, klik om te openen

Wij adviseren u om, indien mogelijk, met uw naaste die is opgenomen te overleggen over uw betrokkenheid bij delierpreventie. Bespreek met elkaar wat uw mogelijkheden zijn en wat uw naaste prettig vindt. Om u hierbij te helpen volgt hieronder een vragenlijst. Deze vragenlijst kan een hulpmiddel zijn om met de verpleegkundige te bespreken wat uw mogelijkheden zijn en wat het beste aansluit op de zorg en behandeling voor uw familielid.

Bent u bereid en in staat betrokken te zijn bij de volgende activiteiten tijdens de opname van uw familielid?

ActiviteitJANEE
Overnachten in het ziekenhuis bij uw familielid? 

Buiten bezoekuren aanwezig zijn in het ziekenhuis?

Telefonisch bereikbaar zijn?

Ondersteunen van uw familielid op gebied van geloofsovertuiging?

Contactpersoon zijn tussen uw familielid en mensen buiten het ziekenhuis? (Regelen van bezoek)

Vertrouwde spullen van thuis meenemen voor uw familielid (denk aan eigen muziek, foto’s)?

Tijdens bezoekuren ondernemen van activiteiten met uw familielid? 

• Krant lezen

• Spelletje doen

• Stukje lopen



Ondersteunen bij de oriëntatie door kalender/agenda mee te nemen, de dag en datum te benoemen?

Zorgen dat uw familielid bril en gehoorapparaat draagt?

Helpen met wassen en aankleden?

Helpen met eten en drinken?

Informatie verstrekken aan hulpverleners over uw familielid?

Samenwerken in de zorg voor uw familielid met hulpverleners?

Bent u in staat voldoende voor uzelf te zorgen in deze periode?

Overige taken die u zou kunnen uitvoeren:

Wat kunt u concreet doen? uitklapper, klik om te openen

Er zijn een aantal dingen die u tijdens uw bezoek kunt doen ter voorkoming van een delier. U kunt het volgende doen:

  • Alert zijn op verandering in gedachtegang of gedrag van uw naaste en dit te melden bij de verpleging (bijvoorbeeld: levendige dromen, als uw naaste niet weet waar hij is of (meer) vergeetachtig is dan anders, onrustig of angstig is).
  • Vertrouwde spullen van thuis meenemen (denkt u aan foto’s van partner, (klein)kinderen, huisdier of van het huis, eigen koffiekopje, eigen hoofd- kussen of kussensloop, puzzelboekje of tijdschriften, spelletjes, wekker, horloge).
  • Ondersteunen indien de situatie dit toelaat bij het aanhouden van een zo normaal mogelijk dagritme. Dit draagt bij aan het voorkomen of herstellen van een delier. Hiervoor kunt u uw naaste stimuleren om uit bed te komen en bijvoorbeeld samen aan tafel te eten, gezamenlijk uw favoriete tv programma te kijken, een stukje te gaan lopen, een spelletje te doen of in het restaurant een kopje koffie te gaan drinken. Overlegt u hierover altijd met de verpleging.
  • De dag, dagdeel en datum benoemen bij een bezoek. Neem afspraken gezamenlijk door. Gebruik een agenda of kalender.
  • Let erop dat uw naaste, indien nodig, een bril en gehoorapparaat draagt. Dit zorgt voor een betere oriëntatie.
  • Zorg dat u aanwezig bent bij de maaltijd en stimuleer uw naaste aan tafel te eten. Er kan gevraagd worden of u mee wilt eten. Help uw naaste zo nodig met eten en drinken. Doe dit altijd in overleg met de verpleegkundige in verband met mogelijke slikproblemen of omdat uw naaste een voedingsadvies heeft.
  • Het ‘gewoon‘ aanwezig zijn en gezelschap houden van uw naaste biedt rust en veiligheid.
  • In overleg kunt u eventueel mee naar onderzoeken. Houdt u er rekening mee dat u niet altijd daadwerkelijk bij het onderzoek aanwezig kan zijn, maar u kunt wel meegaan tot aan de deur.
  • Zorg dat u op de hoogte blijft van de zorg en behandeling van uw naaste en vraagt u (als u contactpersoon bent) gerust om informatie. U kunt uw naaste zo ook ondersteunen bij besluitvorming.
  • Reguleren van bezoek. Wij adviseren u om met maximaal twee bezoekers bij uw naaste te zijn. Als er sprake is van een delier is het vaak druk genoeg als er één bezoeker aanwezig is.

Vast contactpersoon uitklapper, klik om te openen

Zorg dat één van de familieleden een vast contactpersoon is voor het ziekenhuis. Deze persoon kan gebeld worden als uw naaste verward dreigt te worden. Denk eraan dat de contactpersoon bereid is naar het ziekenhuis te komen, vervoer ter beschikking heeft en 24 uur per dag bereikbaar is.

Zorg goed voor uzelf uitklapper, klik om te openen

Betrokken zijn bij de zorg voor uw familielid tijdens de opname vraagt veel van u. Het is belangrijk dat u in deze periode ook goed voor uzelf zorgt. Door de betrokkenheid bij de zorg kunt u gevoelens van grote verantwoordelijkheid, angst, stress, vermoeidheid en machteloosheid ervaren. Wees hier alert op en bespreek dit met de verpleegkundige. Wij adviseren u om meerdere familieleden te betrekken bij de zorg. Zo kunnen taken verdeeld worden.

Samenwerking met verpleegkundigen op afdeling uitklapper, klik om te openen

Een goede samenwerking tussen u en de afdelingsverpleegkundigen is van groot belang bij het voorkomen van een delier. De verpleegkundige houdt u op de hoogte van de situatie van uw naaste. U kunt de verpleegkundigen altijd aanspreken als u vragen hebt. Het is goed om regelmatig met elkaar te overleggen over hoe het gaat en welke inzet van u bijdraagt in de zorg voor uw naaste. Wij maken afspraken met u als het nodig is om buiten bezoek- tijden aanwezig te zijn of te overnachten.

Meer informatie uitklapper, klik om te openen

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdelingsverpleegkundige.

Contact uitklapper, klik om te openen

Hebt u vragen? Neem dan contact met ons op. Voor het maken van een afspraak hebt u een verwijzing nodig van de huisarts of specialist.

Polikliniek Geriatrie

088 75 583 78

De polikliniek is op werkdagen bereikbaar van 08.00 - 17.00 uur.
Overige contactgegevens

Voor een afspraak op de algemene polikliniek hebt u een verwijzing nodig van de huisarts of specialist. 

Mocht u een afspraak hebben en verhinderd zijn, laat ons dit dan zo spoedig mogelijk weten, zodat wij de vrijgekomen afspraak kunnen gebruiken voor iemand anders.

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?
Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Werken bij het UMC Utrecht

Contact

Afspraken

Praktisch

umcutrecht.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet