Hebt u na uw behandeling in het UMC Utrecht nog zorg of hulp nodig? Bijvoorbeeld hulp van een wijkverpleegkundige, een tijdelijk verblijf in een zorginstelling, of een hulpmiddel zoals een rolstoel.
De transferverpleegkundigen van Bureau Zorgbemiddeling helpen u hier graag bij.
Wij zijn er voor alle patiënten van alle leeftijden van het UMC Utrecht, het Wilhelmina Kinderziekenhuis, Prinses Máxima Centrum en Centraal Militair Hospitaal.
Veelgestelde vragen uitklapper, klik om te openen
Waarbij helpt een transferverpleegkundige u?
Als u in het UMC Utrecht behandeld wordt, bepaalt de verpleegkundige/behandelaar samen met u en/of uw familie of er zorg nodig na de behandeling. De transferverpleegkundige wordt dan ingeschakeld om de zorgvraag in kaart te brengen en te regelen.
De transferverpleegkundige komt bij u langs in het ziekenhuis, of belt u op. Uw familie en/of naasten mogen bij dit gesprek zijn.
De transferverpleegkundige helpt u bij het maken van keuzes en organiseert professionele zorg als dit nodig is.
De transferverpleegkundige gaat met u in gesprek over:
- wat u en uw naasten/bekenden zelf kunnen doen
- of u huishoudelijke hulp nodig hebt en hoe u dat regelt
- het aanvragen en de kosten van hulpmiddelen
- of u tijdelijk in een zorginstelling moet verblijven
De transferverpleegkundige weet welke zorgorganisaties in de buurt zorg aanbieden en regelt de juiste zorg op het juiste moment.
Wat kan ik zelf vooraf al regelen?
- Bespreek vooraf met uw naasten wat zij voor u kunnen en willen doen. Denk bijvoorbeeld aan boodschappen doen, koken, of helpen met het aantrekken van steunkousen.
- Kijk welke hulpmiddelen u kunnen helpen. U kunt hier meer over lezen onder de vraag: 'Hoe werkt het regelen van hulpmiddelen?'.
- Heeft u voor uw behandeling vragen over de periode na uw ontslag? Neem dan contact op met het Bureau Zorgbemiddeling UMC Utrecht.
Hoe gaat het vervoer van het UMC Utrecht naar huis of een andere zorglocatie als ik ontslagen ben?
U bent samen met uw naasten verantwoordelijk voor het regelen van vervoer. Dit is ook zo als u naar een andere zorglocatie gaat.
Is het medisch gezien nodig dat u met de ambulance naar huis gaat? Dan regelt de verpleegkundige van de afdeling dit voor u. Uw zorgverzekeraar betaalt de kosten.
De verpleegkundige van de afdeling kan wanneer nodig een rolstoeltaxi regelen. U betaalt zelf de kosten voor het gebruik hiervan.
Hoe gaat de zorg van het UMC Utrecht verder als ik weer thuis ben?
Na uw behandeling of opname in het UMC Utrecht blijft uw behandelend arts of behandelteam verantwoordelijk voor uw zorg. Zij bespreken met u of u nog vervolgafspraken nodig hebt. Soms gaat de zorg van het UMC Utrecht ook thuis verder.
U kunt bijvoorbeeld thuis informatie of metingen met ons delen via een speciale app. Medisch studenten en zorgmedewerkers van het Medisch Regiecentrum bekijken deze informatie. Zo kunnen we op tijd zien of uw behandeling moet worden aangepast of dat u een extra afspraak nodig hebt. Vraag uw arts of dit ook in uw situatie mogelijk is.
Wanneer u een stoma hebt gekregen, kunt u ook als u thuis bent contact opnemen met een stomaverpleegkundige.
Krijg ik thuis persoonlijke verzorging of verpleegkundige zorg van de wijkverpleging?
Misschien hebt u na uw behandeling thuis hulp nodig. Bijvoorbeeld bij het omkleden of douchen. Of u hebt thuis nog verpleegkundige zorg nodig, zoals een injectie, wondverzorging of het zwachtelen van een been.
Soms kan een naaste of bekende u daarbij helpen. Als dat niet lukt, vraagt de transferverpleegkundige wijkverpleging voor u aan. Als de wijkverpleging beschikbaar is, zullen zij samen met u een zorgplan opstellen en de zorg uitvoeren.
De wijkverpleging wordt betaald vanuit het basispakket van uw zorgverzekering. U betaalt geen eigen bijdrage. Het valt ook niet onder het eigen risico.
Wie regelt huishoudelijke hulp?
Hebt u betaalde huishoudelijke hulp nodig om thuis te kunnen blijven wonen? Dan vraagt u deze hulp zelf aan. Dit doet u via het Wmo-loket van uw gemeente.
Voor huishoudelijke hulp betaalt u een eigen bijdrage. Deze bijdrage is afhankelijk van uw inkomen. U kunt dit berekenen met de rekentool van het CAK.
Hoe werkt het regelen van hulpmiddelen?
De transferverpleegkundige bespreekt met u welke hulpmiddelen u nodig hebt.
- Hulpmiddelen kunt u lenen, huren of kopen bij een thuiszorgwinkel, of kopen bij een online winkel voor hulpmiddelen. De transferverpleegkundige kan u zo nodig hierbij adviseren en/of ondersteunen.
- Wilt u weten wat voor hulpmiddelen er allemaal zijn? In de Vilans Hulpmiddelenwijzer vindt u hulpmiddelen voor allerlei dagelijkse activiteiten.
- Hulpmiddelen die u leent, worden meestal 26 weken vergoed door uw zorgverzekeraar.
- Eenvoudige loophulpmiddelen, zoals krukken, rollators of looprekken, worden niet vergoed vanuit het basispakket van de zorgverzekering.
- Heeft u een hulpmiddel langer dan 26 weken nodig? Dan krijgt u misschien een vergoeding via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Ga daarvoor naar het Wmo-loket van uw gemeente.
Helpt het UMC Utrecht mij bij het regelen van een plek in een zorghotel?
In een zorghotel krijgt u tijdelijk zorg als u ontslagen bent uit het ziekenhuis maar (nog) niet thuis kunt wonen. Wanneer u in een zorghotel wilt verblijven, regelt u dit zelf.
Let op; een verblijf in een zorghotel brengt meestal kosten met zich mee die u zelf moet betalen. Zoals kosten voor het gebruik van de kamer en eten en drinken. Informeer hiernaar bij uw zorgverzekeraar.
Op rijksoverheid.nl vindt u meer informatie over zorghotels.
Hoe regel ik een alarm voor als ik weer thuis ben?
Als u weer thuis bent kan het zijn dat er iets gebeurt waardoor u een noodoproep wilt doen. Bijvoorbeeld als u gevallen bent, of zich ineens niet goed voelt. Hiervoor kunt u gebruik maken van personenalarmering. U draagt dan een alarmknop aan bijvoorbeeld een ketting, of als een horloge met een polsband.
Als u een noodoproep doet, gaat er een melding uit naar een familielid of naaste, of naar een speciale meldkamer.
Er zijn ook slimme systemen die automatisch een melding doen in bepaalde situaties.
De aanvraag voor personenalarmering kan een aantal weken duren. Vraag dit dus op tijd aan als u dit wilt gebruiken. Meer informatie over personenalarmering vindt u op rijksoverheid.nl. U kunt ook bij uw zorgverzekeraar terecht voor informatie.
Contact uitklapper, klik om te openen
Bureau Zorgbemiddeling
Hebt u vragen over nazorg? Neem dan gerust contact met ons op. Ook als u thuis verder behandeld wordt en later nog vragen heeft, kunt u ons bellen of mailen.
We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 17:30 uur.